Columns

Column van nu

Hier staat altijd een actuele column, iedere keer humoristisch en hilarisch. Na plaatsing op Columns komt de column in de Bibliotheek, de schatkamer van Sowhat?-FUN. Deze keer geef ik mijn deskundige mening over het gedoe rond KLM.

Nationale trots?

KLM-topman Leo van Wijk verkwanselde in 2003 onze nationale trots aan de Fransen. Het toenmalige kabinet, minister van Financiën Gerrit Zalm voorop, vond het best. Daar waren drie redenen voor. Ten eerste werd het item klimaat en milieu hot. Gore was er nog niet maar Kyoto lag er al. In dat kader was vliegen bij velen not done. Ten tweede was verkwanseling van erfgoed bij ons een relatief onbekend begrip. Nu met V&D, Hema, Blokker en ongetwijfeld straks met Febo is dat wel anders. Ten slotte vond men het geen probleem, want het ging helemaal niet goed met KLM. Dat lag voor een groot deel aan de zwakke topmannen. Zoals Camiel Eurlings.

Maar nu ligt het geheel anders. KLM presteert onder leiding van president-directeur Pieter Elbers, de belichaming van het broodje kaas, uitstekend, terwijl het met Air France minder goed gaat. Maar de Fransen zijn nu eenmaal het grootst binnen de holding, dus het kan ze niets schelen. Dat laten ze ook duidelijk merken door een niet-Fransman, een Canadees zelfs uit het niet-Franstalige deel, Ben Smith, als topman te benoemen. En Ben en Pieter boteren niet want Ben lust geen kaas.
KLM voelt nattigheid en piloten en stewardessen zitten met krokodillentranen bij Jinek om steun te betuigen aan hun 'geweldige topman'. Van de stewardessen kan ik het nog wel begrijpen want ze worden niet meer geslagen door Eurlings. Maar zeg nou zelf: KLM is toch overgenomen? Dit is net zoiets als dat ik een kapotte computer aan een vriend geef en dat als hij hem heeft gerepareerd ik hem plotseling terug wil hebben.
Ook minister van Financiën Wopke Hoekstra met in zijn kielzog minister Cora Broekpak van Verkeer trapten erin. Ze kochten in het geheim van ons belastinggeld heel veel aandelen. Een soortgelijke investering als destijds bij de banken, bij die van onder meer Zalm. En nog veel dommer want ze mogen voorlopig niet aan tafel zitten.

Dus verkoop die aandelen weer terug. Al zal dat de KLM niet helpen. De Franse Haantjes zijn, ondanks dat ze zeggen dat de lucht is opgeklaard, duidelijk op hun pik getrapt. Dus zullen ze Elbers en zijn personeel er binnenkort alsnog uittrappen.
Maar met óns geld kunnen we dan tenminste doen wat wíj willen. We besteden het aan het tegenovergestelde van luchtvaart: aan klimaat en milieu want dat is elke dag voorpaginanieuws. We geven het geld aan de klimaatspijbelaars. En dus indirect aan Febo waar zij graag eten.
En die arme piloten dan? We hebben nationaal erfgoed wat alleen maar groter wordt: PostNL heeft de enig overgebleven concurrent overgenomen. En net als KLM opereert PostNL in de sector Vervoer. Dus PostNL heeft vast wel een baantje voor deze talenten!


Wil je reageren? Vul dan het Contactformulier in.

Wil je nog meer columns lezen? Ga naar de Bibliotheek