Stikstof

Stikstof komt letterlijk uit de lucht vallen. Op school leerden we al dat de lucht voor 80% uit stikstof bestaat. Maar nu is er, plotseling, teveel. En is het een Probleem. Dat komt door te veel schijtende koeien, te veel hard rijdende auto's en te veel bouwprojecten. Veel bouwprojecten liggen intussen stil. Maar dat komt, nog, niet door stikstofmaatregelen. Dat komt doordat er, net als in Griekenland, geen geld meer is of omdat er, gewoon, niet genoeg Polen zijn.

Terug naar het probleem. D66 vindt dat de veestapel maar gehalveerd moet worden. De CU-boerin op Landbouw, wordt daar boos over, maar zegt níet wat er dan wél moet gebeuren. De minister van Wonen, ook al D66, kwebbelt er, als vanouds, lustig op los, maar níet over het stikstofprobleem. En de VVD-minister van Verkeer houdt zich afzijdig: zij moet nog verwerken dat zij is uitgeroepen tot de Slechtste minister van dit kabinet. En dat is een hele prestatie.
Dan maar een commissie onder leiding van Remkes, ook al van de Vroem Vroem Partij. Die heeft in zijn aanbevelingen alleen maar 'te veel' door 'minder' vervangen. Dus minder schijtende koeien, minder hard rijdende auto's en minder bouwprojecten. Maar zo eenvoudig is het niet. Het enige wat deugt aan zijn rapport is de titel: Niet alles kan. Maar dat wisten we al.
En ondertussen zijn er duizenden trekkers met hun trekkers naar Den Haag gekomen. En ondertussen ligt er nog steeds geen plan.

Mag ik? Het gaat dus om vee, auto's en woningen. Je moet ondanks het stikstofprobleem met volle kracht blijven bouwen. Zelfs als je de honderden huizen van prins Bernhard junior in het circuit betrekt, is het probleem niet opgelost. Ontelbaar veel mensen staan al decennia op wachtlijsten waardoor veel bejaarden nog bij hun ouders wonen.
Bouwen dus niet korten. Dan moet je elders concessies doen. Het autoverkeer gaat op de bon. Met het eindelijk in gebruik nemen van de Amsterdamse Noord/Zuid-lijn is het landelijke verkeersprobleem bijna opgelost. En iedereen vond de Autoloze zondagen destijds een feest. De veestapel doen we weg. We kopen ons vlees in Rusland in. We draaien de gaskraan in Groningen nu al dicht en betrekken in Rusland ook ons gas. In ruil voor het uitleveren van de daders van de MH17. Rusland blij, Groningen blij, wij blij. Win-win-win dus.
En die bouwprojecten dan? En die boeren dan? Die boeren worden omgeschoold tot bouwvakkers. En hebben dan een baan met toekomst. En als dank voor hun flexibiliteit mogen ze met de auto, of desnoods met de trekker, naar de bouwkeet.
En op deze manier lopen wij internationaal weer eens voorop!