Het nieuwe onderwijs

In 1980 vond de eerste landelijke onderwijsstaking plaats. De klassen waren overvol terwijl er veel leraren werkloos thuis zaten. De leraren wilden minder werkdruk en meer geld. Dat geld ging vervolgens op aan meer administratie voor leraren. Hoezo minder werkdruk?
In navolging van de boeren, de bouwers en de zorg vond het onderwijs het nodig om opnieuw te staken. Doel was opnieuw meer geld en kleinere klassen. Maar dan structureel. Maar eh... zijn die klassen intussen niet kleiner geworden door al die klimaatspijbelaars?

Zelf vond ik het allemaal maar een beetje eigenbelang van een paar zuurpruimen waar de rest achteraan hobbelt. Er is een veel groter belang en daar is geen staking voor nodig en het kost geen extra geld: het hele onderwijs moet om en worden afgestemd op het nieuwe decennium!
Waarom wordt er nog zoveel aandacht besteed aan taalonderwijs terwijl er op elke tekstverwerker een prima spellingcheck zit? Waarom leren we hoofdrekenen terwijl dat met een spreadsheet veel sneller gaat? Waarom leren we wie de uitvinder van de boekdrukkunst was terwijl niemand meer een boek leest? Waarom leren we waar Raqqa ligt terwijl niemand, behalve misschien een verdwaalde idioot, daar heen wil?
Nee, in deze tijd waarin de helft van de huidige banen gaat verdwijnen vanwege de stikstofproblematiek moet er al op de basisschool aan herscholing worden gedaan. Zet hiervoor professionals in uit sectoren met genoeg werkgelegenheid zoals de bouw. Als je nu van school komt, kun je jezelf niet redden want het onderwijs is niet praktisch. Leer de leerlingen nu al met geld om te gaan en zelf hun belastingformulieren in te vullen. En wel door schrandere studenten en natuurlijk niet door de fraudeurs van de Belastingdienst. Obesitas is volksziekte nummer een en het klimaat is ziek. Twee vliegen in een klap: schakel een wandelcoach in zodat de leerlingen van de welvaartsziekte afkomen en het klimaat weer beter wordt dankzij minder uitlaatgassen. Appen op straat en in de bus waardoor we elkaar niet meer groeten is aan de orde van de dag. Haal de docent etiquette weer te voorschijn. En in het verlengde hiervan: er is te weinig humor. Zet hiervoor een clown voor de klas. En ga zo maar door.

Al deze specialisten en ervaringsdeskundigen hebben dan eindelijk werk en stomen de leerlingen klaar voor de veranderde tijd. Zodat de wereld er straks veel mooier uit ziet en iedereen het beter heeft. Maar wat moeten de huidige leraren dan doen? Nou, die kunnen zich eindelijk gaan richten op hun kerntaak. Dus drugsdealers van het schoolplein sturen opdat hun leerlingen niet in de criminaliteit belanden. Of de pesters van de gepesten los halen zodat dit maatschappelijke probleem eindelijk structureel wordt opgelost!